středa 13. dubna 2016

Mýdlo!


Až si (stejně jako já) rozluštíte složení úžasného, pěnivého a voňavého mýdla Dove, už vám tak úžasné nejspíš připadat nebude. Je totiž plné chemie.
Protipólem jsou přírodní mýdla vyráběná na bázi olejů a dalších látek prospěšných pokožce. Jsou hojivá, protože obsahují bylinky, med, kozí mléko a další milé věci, hezky pokožku vyživí a překrásně voní.

Když se umyju běžným mýdlem z drogerie, musím se pak ještě celá natřít krémem, protože mám suchou pokožku. Po použití přírodního mýdla je to jiná. Tím, že je mýdlo z velké často vyrobené z oleje, dojde na pokožce k přebytku tuku, který pokožku umyje, ale zároveň z ní nesmyje její přírodní ochranný film a ještě na ní zůstane nějaký ten olej, který ji vyživí. Chemická mýdla tento film narušují díky tomu, kolik pěnidel v sobě obsahují a následkem je právě suchá pokožka.
Přírodní mýdlo má ale jednu nevýhodu – ve chvíli, kdy si ze sebe smyjete mydlinky, budete mít takový nepříjemný pocit pnutí kůže, který zmizí ve chvíli, kdy uschnete. Je potřeba si jen zvyknout.
Nejsem chemik, ale pokusím se to vysvětlit. Naše tělo má mírně kyselé pH a mýdlo je zase neutrální nebo mírně zásadité. Tak se vlastně naruší přirozené pH pokožky, které se ale za chviličku zase vrátí do normálu a kůži se nic nestane.


Mýdlo můžete použít na tělo, některá jsou vhodná na obličej nebo na vlasy. Vlasové mýdlo jsem zkoušela loni v zimě a nějak mi nesedlo. Teď už vím, proč tomu tak bylo. Jde právě o pH – vlasy byly po použití mýdla drsné a nepříjemné na dotek a pak mi celé dny elektrizovaly (za to ale mohlo spíš mrazivé lednové počasí). Tehdy jsem totiž netušila, že dvě lžíce jablečného octa smíchaného s hrníčkem vody moje vlasy uvedou zpět do běžného stavu. Je to trochu jako kouzlo. Vlasy umyté tuhým šamponem přelijete kyselým oplachem a ony jsou rázem zase hladké. Jen je třeba ocet smýt troškou čisté vody, aby z vlasů nebyl cítit.
Faktem je, že taková přírodní kúra je pro vlasy zpočátku šok a musí si nějakou dobu zvyknout. Na druhou stranu už s přírodním mýdlem nepotřebuju kondicionér.


Přírodní mýdla mají omezenou trvanlivost. Bylinky ani některé oleje nevydrží věčně. Jestli hledáte mýdlo, které provoní šatník, kupte si nějaké to chemické.


2 komentáře:

  1. Moc děkuju za objasnění "pnutí kůže" po umytí tuhým mýdlem. Je to už delší dobu, co jsem si vyrobila tuhé mýdlo a ze začátku mi to bylo svým způsobem nepříjemné a nevěděla jsem, co to způsobuje. :) Teď už jsem si na mýdlo zvykla a neměnila bych! :)

    Lucka www.sleepy-cat.com

    OdpovědětVymazat