úterý 8. března 2016

Minimal Wardrobe


Která z nás by nechtěla mít dokonalý šatník, ve kterém je vše, po čem srdce prahne, a zároveň jsou všechny kousky částí celku, jsou pravidelně nošeny, pečuje se o ně a nic tu nepřebývá? Já se hlásím!

Spolu se založením tohoto blogu jsem si dala jedno (opožděné) novoroční předsevzetí. Rozhodla jsem se, že si vytvořím dokonalou minimal wardrobe. Jde o to, že mě čím dál míň baví obcházet obchody, protože tam většinou nic moc nenajdu. Je to takový požírač času.

Teď k tématu. Minimal wardrobe (nebo také capsule wardrobe) je jednoduše řečeno šatník složený z kvalitních kousků, kterých není půl milionu, ale jen několik desítek a všechny se spolu dají dobře kombinovat. Jsou ze zajímavých a dobrých materiálů, dokonale nám padnou a jsou spíše v neutrálních barvách. Minimal wardrobe je o kvalitě, která vydrží.


Základní pravidla takového šatníku jsem si sepsala do několika bodů:
1. Každou sezonu investice do 5 kvalitních, nadčasových kousků.
2. Basic kousky se nepočítají. Spodní prádlo, ponožky, punčochy, základní kousky (rifle, plátěné tenisky, jednoduchá trička) se nepočítají.
3. Boty se počítají.
4. Šperky a serepetičky ke zkrášlení se nepočítají, pokud nestály majlant. 
5. Secondhandy se nepočítají.
6. Kvalita je více než kvantita.

Minimal wardrobe musí fungovat jako celek. Každý kousek by měl korespondovat s ostatními, měl by mít v šatníku své místo. Chci říct, že každé šaty, každá košile mají v šatníku svou roli, jsou pravidelně nošeny. Pokud se tak neděje, je asi něco špatně.
Protřídila jsem svůj šatník, vyřadila, co nenosím, a poslala dál. I překrásné černé lodičky, které jsem si doteď neobula a novou košili z jakési uměliny, které mi bylo trochu líto, ale aspoň udělá radost někomu jinému.

Pokud jde o cenu takového šatníku, záleží na tom, kde nakupujete. Pokud dokážete najít slušné kousky v řetězcích, dobře pro vás, a tak i cena bude nižší. Mně jde ale o to, že kvalitní kousky déle vydrží a tím se snižuje jejich cost per wear. Uvedu příklad: hedvábná košile stojí 2000 Kč, vydrží 5 let a každý rok ji na sebe vezmu 20krát. To je 100 nošení. 2000 děleno 100 je 20 Kč na jedno nošení. Docela přijatelná cena, ne? Navíc nemusím každý rok shánět novou košili z nepříjemného polyesteru.

Inspiraci jsem našla na blogu A Considered Life a stále se k němu ráda vracím, protože jeho autorka mi přijde jako velmi zajímavá a inspirativní osoba. Doporučuju pročíst sekci fashion, najdete v ní spoustu článků právě o tom, jak vytvořit takový dokonalý šatník a také, jak se s tím vypořádala autorka samotná.

4 komentáře:

  1. To je krásné :) Odkud je ta halenka? O:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Z jednoho švédského sekáče, mám ji už dlouho.

      Vymazat
    2. To jsi mi udělala radost, že také nakupuješ v second handu. Já nedám na eshop second hand dopustit. Samozřejmě člověk musí vybírat, ale já ho sleduji pravidelně, takže mi nic neuteče a pak mám radost, jak jsem při nákupu oblečení ušetřila :-) .

      Vymazat
  2. O něco takovýho se snažím už dlouho, leč ne vždycky to jde :) a moc ti to slusi.
    quietus.blog.cz

    OdpovědětVymazat